Akční plánování krajů, obcí a škol
Smyslem je posílit strategické plánování škol (krajů a obcí) a rozvinout vzdělávací praxi škol v určitých potřebných oblastech a příslušnoupodporu zřizovatelů a dalších sociálních partnerů, a to se zohledněním regionálních specifik a na základě reálných potřeb škol a aktuálních trendů.
Krajské akční plány rozvoje vzdělávání (KAP)
Každý kraj zpracoval během let 2016/2017 svůj první KAP rozvoje vzdělávání, který vychází z analýzy potřeb území a dotazníkového šetření na školách. Tyto akční plány se zaměřují primárně na střední školy s přesahem na jiné stupně (ZŠ, MŠ, VŠ) v rámci spolupráce a některých aktivit.
Na KAP navazují projekty Implementace KAP (I-KAP) a také školní akční plány (ŠAP) středních škol v kraji. Krajské projekty I-KAP se zaměřují na realizaci aktivit stanovených v KAP. První vlna I-KAP startovala na přelomu roku 2017/2018.
Během roku 2019 revidují kraje svoje KAP a tvoří KAP II, na který budou navazovat od roku 2020 implementační projekty I-KAP II.
Co je Krajský akční plán
Díky KAP je podpořena a rozvíjena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání s cílem stanovení společné strategie rozvoje vzdělávání v kraji.
Podpora krajského akčního plánování (projekt P-KAP)
Projekt Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) zaměřený na metodickou podporu krajům a (středním) školám při akčním plánování.
KAP a ŠAP obsahuje 6 povinných oblastí ke zpracování ("oblastí intervence") - vč. podnikavosti:
- Rozvoj kariérového poradenství
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě
Podpora polytechnického vzdělávání
Podpora odborného vzdělávání vč. spolupráce škol a zaměstnavatelů
Rozvoj škol jako center celoživotního učení
Podpora inkluze
Dále se zde objevují ještě 3 nepovinné oblasti intervencí:
- Rozvoj výuky cizích jazyků
- ICT kompetence
- Čtenářská a matematická gramotnost
Místní akční plány rozvoje vzdělávání (MAP)
Akční plány sestavují také obce s rozšířenou působností (ORP), resp. místní akční skupiny (MAS). Jsou zaměřeny primárně na základní a mateřské školy.
Co je Místní akční plán
Díky MAP je podpořena a rozvíjena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání s cílem zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách v daném regionu.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (projekt SRP)
Projekt Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) zaměřený na metodickou podporu při MAP.
MAP musí obsahovat 3 povinná opatření:
- Předškolní vzdělávání a péče: dostupnost – inkluze – kvalita
- Čtenářská a matematická gramotnost v základním vzdělávání
- Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem
MAP má dále 3 doporučená opatření:
- Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků
- Rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání
- Kariérové poradenství v základních školách
MAS si dále mohou pro MAP vybrat další volitelná témata.